انواع لوگو

همه‌ی ما می‌دانیم که لوگو یا نشان تجاری چیست، اما کاربردها و تأثیر هر نوعی از آن باید با برند و شخصیت یک کسب‌وکار متناسب باشد.

لوگو یا نشان تجاری، یک طرح گرافیکی است که می‌تواند شامل یک سمبل، نام، طرح انتزاعی و یا عبارت باشد. تمام لوگوها از ترکیب یک طرح و المان متنی تشکیل می‌شوند؛ اما چون اولین چیزی که یک مشتری می‌بیند، نشان تجاری شما است، پس باید مطمئن باشید که بهترین تأثیر را می‌گذارد و دقیقا همان چیزی را القا می‌کند که شما قصد دارید کسب‌وکارتان به آن شناخته می‌شود. قدم اول در طراحی لوگو و هویت بصری این است که شما نوع لوگوی مناسب خود را مشخص کنید.

برای آشنایی بیشتر مطلب مربوط به لوگو چیست را مطالعه نمایید…

در ادامه به معرفی مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع لوگو خواهیم پرداخت.

لوگوی مونوگرام (لترمارک)

مونوگرام یا Lettermark نوعی از لوگو است که از حروف تشکیل می‌شود و اغلب، از حروف اختصاری که از نام شرکت بدست می‌آید برای طراحی آن استفاده می‌شود.

نمونه ای از لوگوهای مونوگرام

مونوگرام برای کسب‌وکارهایی مناسب است که اسامی طولانی دارند. شرکت‌های ناشناخته که از این لوگو استفاده می‌کنند، بهتر است تا زمانی که شناخته می‌شوند نام کامل خود را نیز در کنار لوگو نمایش دهند. ساختار این لوگو بسیار ساده است و المانی که می‌توان در آن حس متناسب با برند را القا نمود فونتی است که این حروف با آن نمایش داده می‌شوند. بنابراین فونتی که قرار است انتخاب یا ساخته شود، از حساسیت فراوانی برخوردار است.

لوگوتایپ

لوگوتایپ یا Wordmark، همانند مونوگرام، به وسیله‌ی حروف با فونتی خاص طراحی می‌شود و تمرکز آن فقط بر روی نام شرکت و کسب‌وکار است. این مورد از انواع لوگو برای شرکت‌هایی که اسامی جذابی از نظر آوایی دارند، گزینه‌ی بسیار مناسبی به حساب می‌آید. گوگل، یکی از بهترین نمونه‌هایی است که با توجه به اسم گیرا و خوش‌آوای آن، لوگوتایپ گزینه‌ی بسیار موفق و مناسبی بوده است.

نمونه هایی از لوگوتایپ

در لوگوتایپ، همانند مونوگرام، فونتی که انتخاب یا ساخته می‌شود، مهم‌ترین المان در طراحی است و با استفاده از آن می‌توان ذات و شخصیت برند را به درستی نشان داد. به عنوان مثال، یک شرکت حقوقی، بهتر است از یک فونت کلاسیک با گوشه‌های تیز استفاده کند؛ این در حالی است که یک شرکت مدرن با تکنولوژی‌های به روز بهتر است از فونتی نرم با گوشه‌های خمیده استفاده کند.

لوگوی تصویری (Pictorial marks)

لوگوی تصویری یا لوگو سیمبلیک، که برخی اوقات به برند مارک نیز شناخته می‌شود، احتمالا نزدیک‌ترین تصویری است که پس از شنیدن کلمه‌ی لوگو در ذهن شما نقش می‌بندد. به طور کلی، این لوگو از یک آیکون یا یک طرح گرافیکی بوجود می‌آید. در این نوع لوگو از یک نماد استفاده می‌شود و باید با استفاده از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات، آنچنان در ذهن مخاطبان جا بیافتد که هر کس با دیدن نماد و سمبل شما، به سرعت برند شما در ذهن آن‌ها یادآوری شود.

نمونه های لوگوی تصویری

مهم‌ترین المانی که باید در طراحی یک لوگوی تصویری در نظر گرفته شود، سمبل و نمادی است که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انتخاب آن باید استراتژی درست و صحیحی را پیش گرفت و برای معرفی و ترویج آن در بین مخاطبان برنامه‌ریزی انجام داد. از بارزترین نمونه‌های لوگوی تصویری موفق می‌توان به لوگوی شرکت اپل و پرنده‌ی توییتر اشاره کرد؛ به طوری که با دیدن یک سیب گاز زده شده، به سرعت نام اپل برای هرکس تداعی می‌شود.

لوگوی انتزاعی

لوگوی انتزاعی (Abstract logo)، از زیر مجموعه‌های لوگوی تصویری به حساب می‌آید. برای طراحی این نوع از لوگو از یک طرح و یا نماد اغراق آمیز و غیر واقعی استفاده می‌شود. المانی که مفهوم یک لوگوی انتزاعی را به مخاطبان القا می‌کند، هندسه و مشخصات اشکالی است که در آن به کار می‌روند.

نمونه های لوگوی انتزاعی

از مزایای این نوع لوگو می‌توان به منحصر به فرد بودن آن اشاره کرد. علاوه بر این، امکان آن وجود دارد که بتوان از یک نماد یا سمبل آشنا در طراحی استفاده کرد. در مثال‌های بالا، پپسی انتزاعی‌ترین لوگو را دارد و با استفاده از شکال نرم، مانند دایره و خطوط و منحنی و رنگ‌های سیر قرمز و آبی، حس انرژی و شادابی را باتوجه به محصولش، به مخاطبان القا می‌کند و با توجه با بازاریابی حرفه‌ای، در همه حال تداعی کننده‌ی برند پپسی است.

اسطوره

در طراحی لوگو می‌توان از یک اسطوره استفاده کرد. این اسطوره در لوگو می‌تواند هم یک تصویر گرافیکی از یک شخص واقعی باشد و هم یک تصویر کارتونی از یک شخصیت فانتزی. این شخصیت به نوعی سفیر برند شما است و قرار است تا کسب‌وکارتان را معرفی می‌کند. در صورت استفاده از این لوگو در برندتان بهتر است  برای ترویج آن، به ترویج شخصیتی که در آن استفاده کرده‌اید بپردازید.

نمونه های لوگوی اسطوره ای

استفاده از این لوگو، به دلیل آنکه حاوی هر دو نوع المان متنی و گرافیکی است، می‌تواند تا حد زیادی بر روی شناخته شدن برند شما و ترویج آسان‌تر آن در هر مقطعی تأثیر بگذارد و قابلیت استفاده‌ی آن در موقعیت‌های بیشتری، چه به صورت ترکیبی و چه هر کدام به تنهایی، افزایش می‌یابد.

لوگوی ترکیبی

این نوع لوگو از ترکیب یک لوگوتایپ با یکی از سه نوع لوگوی تصویری، انتزاعی یا اسطوره‌ای تشکیل می‌شود.این ترکیب می‌تواند از قرارگرفتن دو نوع لوگو در کنار یکدیگر، ترکیب شده با هم یا یکی از آن‌ها روی دیگری طراحی شود.

نمونه های لوگو ترکیبی

استفاده از این لوگو، به دلیل آنکه حاوی هر دو نوع المان متنی و گرافیکی است، می‌تواند تا حد زیادی بر روی شناخته شدن برند شما و ترویج آسان‌تر آن در هر مقطعی تأثیر بگذارد و قابلیت استفاده‌ی آن در موقعیت‌های بیشتری، چه به صورت ترکیبی و چه هر کدام به تنهایی، افزایش می‌یابد.

لوگو امبلم (The emblem)

این نوع لوگو، از ترکیب لوگوتایپ با یک طرح گرافیکی یا آیکون بدست می‌آید. فرق امبلم با لوگوی ترکیبی این است که در امبلم، امکان جداکردن لوگوتایپ از لوگوی اصلی و استفاده‌ی هر جزء به تنهایی امکانپذیر نیست.

نمونه های لوگوی امبلم

به دلیل آنکه این لوگو از ظاهری سنتی برخوردار است، تأثیر بسزایی بر مخاطبان دارد. اما برای هر نوع برند و کسب‌وکاری قابل استفاده نیست. از بهترین بیزینس‌هایی که می‌توانند از این نوع نشان تجاری استفاده کنند می‌توان به مؤسسات آموزشی، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و ادارات دولتی اشاره نمود. همچنین، استفاده از امبلم در میان شرکت‌های خودروسازی نیز بسیار محبوب است.

از افکار خود برای ما بگوییدپیام بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن زوم
Context Menu is disabled by theme settings.